Ingyenes szállítás 11 990 Ft-tól

Hogy adjunk sakk mattot 2 lépésben

Hogyan lehet a leggyorsabban nyerni sakkban?

Nagyon gyakran találkozunk ezzel a kérdéssel. Fejtsük meg ezt a kérdést egyszer és mindenkorra!

Bolondmatt

A leggyorsabb mattot már a második lépésben adhatjuk ellenfelünknek. Fontos megjegyezni, hogy egy lépés = világos egy húzása és sötét egy húzása.

Paradox módon sötét nyerhet a leggyorsabban egy sakkjátszmában. Ezt a mattot „bolondmattnak” is nevezik. Világos durva hibája után következik be, közvetlenül a játszma elején.

Nézzünk meg együtt egy olyan játszmát, amelyben előfordulhat a bolondmatt.

1

Világos gyaloggal kezdi a játszmát, amely az f4 mezőre lép. Nincs ezzel semmi baj. Világos a centrumért próbál harcolni.

2

Sötét válaszul a király gyalogját az e6-ra helyezi. Ő is szívesen harcolna a centrumért, viszont, ha két mezőt lépne előre, világos azonnal kiütheti.

3

G4?? Figyelem, ez nem elírás. A sakkban egy lépés két kérdőjellel való megjelölése súlyos hibát jelent. Ez az, amit világos jelenleg elkövet. Második gyalogjával képzeletbeli támadást indít.

4_1

Ebben a pillanatban lép színre a sötét királynő, aki a h4-es mezőre siet. Sakkot ad a világos királynak, aki ezzel szemben tehetetlen. Egyetlen bábuval sem tudja kiütni a vezért, tüzének nem vetheti alá egyetlen alattvalóját sem, és magának sincs elég helye ahhoz, hogy visszavonuljon.

Sakk-matt. A játszma véget ért, pedig még el sem kezdődött.

Susztermatt

Hallottatok már a susztermattról. Egy viszonylag gyors mattról van szó, a változatosság kedvéért világos bábukkal. Az ilyen típusú mattolással rendszeresen találkozunk, főleg a kezdők körében. Azok, akik ismerik ezt a mattot, sorra verik figyelmetlen ellenfeleiket.

5

Világos a király gyalogjával kezdi a játszmát, amely az e4 mezőre lép, és elfoglalja a centrumot.

6

Sötét ugyanazzal az érmével válaszol, és a pozíció egyensúlyban van.

7

Világos vezérrel való hirtelen támadása a h5-ös mezőre sok sakkozót megijeszt. Megtámadta ugyanis a centrumban elhelyezkedő gyalogot, amelyet kiütni készül, és egyben sakkot is adna a sötét királynak. Ugyanakkor észrevétlenül figyel egy másik célpontot is, az f7-es mezőn levő gyalogot, amely a királyt védi.

8

Sötét huszárral próbálja megvédeni az e5-ös gyalogot, és első pillantásra kifogja a szelet világos vitorlájából.

9

Világos a c4-es mezőre küldi futóját, és ezzel ismét megtámadja a sötét királyt védő f7-es gyalogot.

10

Sötétnek fogytán a türelme, huszárját az f6-os mezőre küldi, hogy elűzze világos vezérét, és megoldja a sakktáblán felmerülő bonyodalmakat.

11

Bumm! Világos pontosan erre várt. A világos vezér kiüti az f7-es mezőn levő tanácstalan gyalogot, szó szerint halálcsókot adva a sötét királynak.

Távolról a futóval védve sem a király, sem más bábu nem ütheti ki, és a sötét királynak nincs hova menekülnie. Sötét kirakja a fehér zászlót és a játszmának vége, mint két hokicsatár szép összefogása után egy erőjátékban, akik megszerzik a győztes gólt.

Ha tetszett ez a kis bemutató, hálásak leszünk, ha másokkal is megosztod. Aki pedig több, gyors támadó játszmát szeretne látni, annak mindenképpen ezeket a könyveket ajánlom. 

Szerző: Vrba Michal, a Sakküzlet társtulajdonosa, valamint gyermek és ifjúsági sakkedző

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.