Sakk szabályok / Hogyan sakkozzunk
Vessünk egy pillantást a királyok játékának alapszabályaira:
1. A játszma kezdetén a sakktábla úgy van elhelyezve két játékos közé, hogy a fehér színű sarokmező a jobb alsó sarokban legyen, és a sakkfigurák a következőképpen vannak elhelyezve:
2. A játszma első lépését a fehér (világos) teszi meg, utána a fekete (sötét) lépése következik, és így váltakoznak a fehér és fekete lépései egészen a játszma végéig.
3. Az egyes sakkfigurák a következőképpen mozognak:
A gyalog csak előre léphet, a kezdő pozícióból egy vagy két mezőt, az első lépés után már csak egy mezőt tehet meg. Az ellenfél sakkfiguráit egy mezőnyire üti, átlósan előre.
A futó átlós irányban mozog.
A huszár L betű alakjában mozog. Átlépheti saját és ellenfele bábuit.
A bástya egyenes vonalban, vízszintesen vagy függőlegesen halad.
A vezér úgy mozog, mint a futó és a bástya.
A király bármely irányba léphet egy mezőt.
4. A játék célja, hogy sakk-mattot adjunk az ellenfél királyának.
5. De vigyázat, a sakkórával játszott verseny partikban az is nyer, aki „időre nyer“.
Ez az a helyzet, amikor az ellenfél túllépi a határidőt – vagy nem sikerül megtennie a szükséges számú lépést egy adott időn belül (általában 40 lépés 1,5 óra alatt), vagy egyszerűen túllépi a határidőt, ami azt jelenti, hogy 0:00:00 marad az órán.
A sakk-zsargonban azt szokták mondani, hogy az ellenfélnek „leesett a zászlója“, mivel az analóg órákon valóban van egy kis piros zászló, amely a határidő túllépése esetén leesik.
Nagyon népszerűek az alábbi képen láthatóhoz hasonló analóg órák, amelyeket a Sakküzlet kínálatában is megtaláltok.
Ha verseny digitális sakkórát szeretnél kipróbálni a játszmában, széles kínálatunkból választhatsz.
A cikk szerzője: Niki Vrba FIDE bajnok
Ha tetszett a cikk, oszd meg barátaiddal.