Hogyan sakkozzunk I.
Hogyan sakkozzunk I.
Hogyan „fordítsuk meg” helyesen a sakktáblát?
A játszma kezdetén úgy helyezzük el a sakktáblát, hogy mindkét játékosnak a jobb alsó sarokban legyen a fehér színű mező.
A sakkfigurák helyes felállítása
Ezután a sakkfigurákat elrendezzük az első és a második, illetve a hetedik és a nyolcadik sorban. A második és a hetedik sorban mindig a gyalogok állnak.
Az első és a nyolcadik sorban a bástyák kerülnek a sarokmezőkre, mellettük a huszárok állnak, utánuk a futók következnek, majd a vezér, aki mindig a saját színével megegyező mezőre kerül (fehér vezér fehér mezőre, fekete vezér fekete mezőre) és végül jön a király.
A leggyakoribb hiba általában a vezér és a király pozíciójának felcserélése.
Hogy mozognak a sakkfigurák?
Hogy lép a huszár?
A huszárok teljesen más módon mozognak, mint a többi bábu – „L“ betűt formázva. Vagy azt is mondhatnánk, hogy egy mezőt egyenesen és egyet átlósan. Ugyanakkor a huszárok az egyetlen figurák, amelyek átléphetik a saját, valamint az ellenfél bábjait is.
Általában a huszár menetmódja a legnehezebb, ezért érdemes ezzel a figurával kezdeni a tanulást.
Érdekességnek számít, hogy a fehér mezőről a huszár csak a fekete mezőre tud ugrani és fordítva.
Hogy lép a futó?
A futó tetszőleges számú mezőt léphet, de csak átlósan. Mindkét futó a saját (fehér vagy fekete) színű kezdőmezőjéről indul, és az egész játszma során ezen a színen kell maradnia.
Fehér- vagy feketemezős futóknak is hívjuk őket. A futók együttműködése nagyon jó, mivel közösen egyaránt fedezik a fehér és fekete mezőket.
Hogy lép a bástya?
A bástya annyi mezőt lép amennyit csak akar, de kizárólag előre, hátra és oldalirányba. A bástyákat „nehéz“ figuráknak is nevezzük, és ha egymást védik, erejük növekszik.
Hogy lép a vezér?
A vezér a játszma legerősebb bábuja. Bármelyik irányba mozoghat – előre, hátra, oldalra, vagy átlósan – mindaddig, amíg egy másik figura nem áll útjában.
Az ellenfél figurájának kiütése után az elfoglalt mezőn marad. Leegyszerűsítve azt mondhatnánk, hogy a vezér egyesíti a futó és a bástya menetmódját.
Hogy lép a király?
A király a legfontosabb bábu, viszont az egyik leggyengébb. Csak egy mezőt léphet bármelyik irányba. Soha nem léphet sakkba (ahol leüthetnék). Ha a királyt egy másik bábu támadja, azt „sakk“-nak nevezzük.
Hogy lép a gyalog?
A gyalogok különlegesek, mivel más irányba lépnek, mint ahogy ütnek: előre lépnek, de átlósan ütnek. A gyalogok csak egy mezőt léphetnek előre, kivéve az első lépést, amikor két mezőt is megtehetnek.
A gyalogok csak átlósan előre üthetnek. Soha nem léphetnek vagy üthetnek más bábukat hátrafelé. Ha egy másik bábu áll közvetlen a gyalog előtt, a gyalog nem tud továbblépni sem kiütni azt.
Ha ez a cikk arra inspirált, hogy sakkjátékodat a következő szintre emeld, tekintsd meg termékkínálatunkat! E-boltunkban minőségi sakkkészleteket, sakkfigurákat, sakkórákat, sakk-irodalmat és egyéb kiegészítőket találsz, amelyek támogatják a hatékony edzést, a stratégiai gondolkodás fejlesztését és a játék élvezetét, akár otthon, akár versenyeken.
Gyakran Ismételt Kérdések
1. Miért fontos a tábla helyes elhelyezése?
Mert a jobb alsó saroknak mindig világos mezőnek kell lennie, különben a bábuk kezdőállása hibás lesz.
2. Hogyan állnak fel a figurák a játék elején?
A gyalogok a második és hetedik sorba kerülnek. Az első és nyolcadik sorban: sarokban a bástyák, mellettük a huszárok, majd a futók, középen a vezér és a király. A vezér mindig a saját színén áll.
3. Hogyan lép a huszár?
„L” alakban mozog, és képes átugrani más figurákon.
4. Mire képes a futó és a bástya?
A futó átlósan halad, mindig a saját színén maradva. A bástya vízszintesen és függőlegesen mozog, de átlósan soha.
5. Miért erős a vezér?
Mert a futó és a bástya mozgását is ötvözi, így minden irányban haladhat.
6. Hogyan lép a király?
Mindig csak egy mezőt mehet bármely irányba, de nem léphet sakkba.
7. Milyen szabályok vonatkoznak a gyalogokra?
Előre lépnek, átlósan ütnek. Első lépésüknél két mezőt is léphetnek, de soha nem mehetnek hátra.
Ha tetszett a cikk, mutasd meg másoknak is!