Ingyenes szállítás 11 990 Ft-tól

Sakk szabályok / Hogyan sakkozzunk

Sakk szabályok / Hogyan sakkozzunk

Vessünk egy pillantást a királyok játékának alapszabályaira:

1. A játszma kezdetén a sakktábla úgy van elhelyezve két játékos közé, hogy a fehér színű sarokmező a jobb alsó sarokban legyen, és a sakkfigurák a következőképpen vannak elhelyezve:  

 King-Placement-in-Chessboard

2. A játszma első lépését a fehér (világos) teszi meg, utána a fekete (sötét) lépése következik, és így váltakoznak a fehér és fekete lépései egészen a játszma végéig.

3. Az egyes sakkfigurák a következőképpen mozognak: 

gyalog csak előre léphet, a kezdő pozícióból egy vagy két mezőt, az első lépés után már csak egy mezőt tehet meg. Az ellenfél sakkfiguráit egy mezőnyire üti, átlósan előre.

Pawn-Piece-Moves-In-Chess

futó átlós irányban mozog.

Bishop-Piece-Move-In-Chess

huszár L betű alakjában mozog. Átlépheti saját és ellenfele bábuit.

Knight-Piece-Move-In-Chess

bástya egyenes vonalban, vízszintesen vagy függőlegesen halad.

Rook-Piece-Move-In-Chess

vezér úgy mozog, mint a futó és a bástya.

Queen-Piece-Move-In-Chess

király bármely irányba léphet egy mezőt.

Knig-Piece-Move-In-Chess

4. A játék célja, hogy sakk-mattot adjunk az ellenfél királyának. 

5. De vigyázat, a sakkórával játszott verseny partikban az is nyer, aki „időre nyer“.

Ez az a helyzet, amikor az ellenfél túllépi a határidőt – vagy nem sikerül megtennie a szükséges számú lépést egy adott időn belül (általában 40 lépés 1,5 óra alatt), vagy egyszerűen túllépi a határidőt, ami azt jelenti, hogy 0:00:00 marad az órán.

A sakk-zsargonban azt szokták mondani, hogy az ellenfélnek „leesett a zászlója“, mivel az analóg órákon valóban van egy kis piros zászló, amely a határidő túllépése esetén leesik.

Nagyon népszerűek az alábbi képen láthatóhoz hasonló analóg órák, amelyeket a Sakküzlet kínálatában is megtaláltok.

5095_analogove-sachove-hodiny-insa

Ha verseny digitális sakkórát szeretnél kipróbálni a játszmában, széles kínálatunkból választhatsz.

 

Ha ez a cikk arra inspirált, hogy sakkjátékodat a következő szintre emeld, tekintsd meg termékkínálatunkat! E-boltunkban minőségi sakkkészleteket, sakkfigurákat, sakkórákat, sakk-irodalmat és egyéb kiegészítőket találsz, amelyek támogatják a hatékony edzést, a stratégiai gondolkodás fejlesztését és a játék élvezetét, akár otthon, akár versenyeken.


Gyakran Ismételt Kérdések

1. Hogyan kell helyesen elhelyezni a sakktáblát?
Úgy, hogy a jobb alsó sarokban világos mező legyen.

2. Ki kezd a játékban?
Mindig a világos játékos lép először, majd felváltva következnek.

3. Hogyan mozognak a figurák?

  • Gyalog: Előre lép, átlósan üt, első lépéskor akár kettőt.

  • Futó: Átlósan mozog.

  • Huszár: „L” alakban lép, átugorhat figurákat.

  • Bástya: Vízszintesen vagy függőlegesen halad.

  • Vezér: Minden irányban mozoghat.

  • Király: Egy mezőt léphet bármely irányba.

4. Mi a játék célja?
Sakk-matt adása az ellenfél királyának.

5. Mit jelent az idővel nyerni?
Ha az ellenfél időkorlátja lejár, azonnal veszít.

 

Szerző: Niki Vrba FIDE bajnok


Ha tetszett a cikk, mutasd meg másoknak is!

 

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.